Kenyan wedding - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Jolien Mensink - WaarBenJij.nu Kenyan wedding - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Jolien Mensink - WaarBenJij.nu

Kenyan wedding

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

23 Oktober 2014 | Kenia, Ukunda

Lieve allemaal,

Wat een super dag hebben we hier gisteren met zijn allen gehad. 's Ochtends zijn we nog even naar de spa geweest voor een nieuwe kleur teennagels. Aangezien de bruidegom niet samen met de bruid mag omkleden natuurlijk, was Guus bij ons met al zijn kleren. Hier zijn door de fotograaf ook een aantal foto's van gemaakt. De gasten moesten om 14.00 uur verzamelen op het strand. Ik ga proberen te beschrijven hoe het eruit zag. Op het witte strand met witte parasols was een boog van groen blad en bloemen gemaakt. Hiernaast een soort reling. De stoelen waren van witte stof met een roze strik. Aan het eind van het pad was een afdakje van groen blad en bloemen met de tafel eronder. Hier vond de ceremonie plaats. Om half 3 hoorden we trommels klinken. Zeven bruidsjongens en meisjes kwamen het strand op en strooide bloemblaadjes. Daarachter liep de bruid in een lange witte jurk met haar vader. Guus had een witte broek met een lichtblauw linnen overhemd aan. Super mooi allemaal.

Er was een Imam en een pastoor. Zij deden beide een gebed (dit is de Keniaanse manier). Aangezien er van beide geloven gasten waren, was dit erg mooi. Daarna heeft de moeder van Danielle in het Swahili een gedicht voorgelezen. Henk heeft in het Engels ook een stukje gedaan. Na de ceremonie was de fotoshoot. Veel verschillende koppels op het strand met de blauwe zee op de achtergrond. Ik ben zeer benieuwd hoe deze foto's zijn geworden. Daarna zijn we naar het dakterras gegaan. Hier hebben we aan alle gasten bellenblaas uitgedeeld en een erehaag gemaakt. Daar zijn ze een paar keer doorheen gelopen. Een stuk taart werd aangesneden. Voor alle gasten was er een cakeje. Dit ivm de warmte enzo.

Daarna had iedereen even rust om om te kleden voor de avond. Om 7 uur werden we opgehaald bij het hotel om naar het huis te gaan. Daar aangekomen was alles mooi versierd met verlichting. Er stond een groep Masai ons op te wachten. Daar mochten we mee op de foto en we mochten met ze mee dansen. Erg leuk, maar ook best spannend, omdat ze er vreemd uitzien en speren enzo bij zich hebben. De bruid en bruidegom kwamen aan en de Masai gaven nog een optreden. Toen konden we aan tafel en viel de stroom uit. Dat hoort erbij. Het is echt ontzettend donker als de stroom uitvalt. Je ziet geen hand voor ogen. Gelukkig stonden de kaarsjes op tafel aan. We waren op alles voorbereid, dus stond er een generator klaar. Een klein dingetje was alleen dat de vrouwen die aan het koken waren bij de buren zaten. Ze kookten op houtskool, maar ze hadden geen licht en konden dus echt niets zien. Dit moest opgelost worden en dus een beetje vertraging met het eten. Het eten was allemaal Keniaans en lekker. Na het eten heeft Job nog een woordje gedaan voor het bruidspaar en was er nog een rap optreden waar hij ook aan mee deed. Daarna hebben we alleen nog maar gedanst. Totdat... ik opnieuw verliefd werd hahahah.

Een van de vrouwen die aan het koken was, had een baby van 6 maanden mee. Ik ben er even bij gaan staan en kreeg de baby al snel in mijn handen. Zoo lief. Het was een blije baby en hij greep zich meteen aan me vast. En weg was moeder... en al haar vriendinnen of zussen haha. Maar geen probleem, want ik wilde graag even oppassen. Heb zeker wel een uur met de baby gelopen en gezeten. Hij heeft erg leuk met mijn ketting gespeeld. Er zijn veel foto's van gemaakt. Daarna weer gedanst en om half 2 waren we terug in het hotel. De terug weg was best spannend. Het is gevaarlijk 's nachts buiten de poorten te zijn. Voor de bruiloft was daarnaast ook een vergunning nodig. Er was een keer een buurman opgepakt, omdat hij thuis een bijeenkomst had voor de begrafenis van zijn vrouw. Het is hier erg corrupt. Wij waren dus in bezit van een vergunning wat inhield dat er ook twee bewakers buiten het hek van het huis stonden. Ze liepen daar rond met een ieder een giga automatisch geweer. Zo eng om te zien, maar ze waren er om ons te beschermen. Zo konden we veilig in de auto's stappen. Opgelucht toen we weer in het hotel waren. Lekker gaan slapen.

Zometeen mag ik mee om een van de Keniaanse meisjes terug te brengen naar haar school. Ik moet alleen nog even beter worden. Aangezien de toiletten buiten het resort niet meer zijn dan hier en daar een gat in de grond, als dat er al is. Maar als mijn tabletten uit mijn persoonlijke apotheek goed hun werk doen, dan ben ik hopelijk snel genezen.

Morgen gaan we op een bootsafari en lunchen we op een eiland. Zaterdag gaan we de op de school voor dove kinderen Mohammed bezoeken en zondag vliegen we naar de Masai Mara voor een safari, een overnachting en een ontbijt bij de nijlpaarden poel.
Er komen dus weer veel leuke en spannende verhalen aan.

Liefs,
Jolien en Job

• 23 Oktober 2014 - 14:37

Trees:

Wat fantastisch allemaal. Romantisch hoor!!!!

• 23 Oktober 2014 - 16:11

Renske:

enenenenenen welke jurk had jij aan ?

• 23 Oktober 2014 - 20:36

Omamenny:

wat zullen jullie rijk aan ervaringen thuiskomen. Goed dat je deze verslagen maakt, want alles onthouden zal niet meevallen. Geniet, geniet, geniet!!!!!