Stoffig Mombasa - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Jolien Mensink - WaarBenJij.nu Stoffig Mombasa - Reisverslag uit Ukunda, Kenia van Jolien Mensink - WaarBenJij.nu

Stoffig Mombasa

Blijf op de hoogte en volg Jolien

17 Oktober 2014 | Kenia, Ukunda

Lieve allemaal,

Ik zit in de tuin van ons huisje en kijk over zee. We komen net terug van de schildpadden, die hier in het resort een eigen verblijf hebben. Het zijn er erg veel en we hebben een baby schildpad vastgehouden. We hebben vandaag de hele dag aan het zwembad gelegen. Lekker genieten en zelfs in de schaduw lijk je bruin te worden. Vandaag dus heerlijk genoten van alle luxe om ons heen. Maar om het allemaal weer een beetje interessant te maken is hier het verhaal van gisteren.

Gisteren zijn we optijd vertrokken. We hebben een huurauto waar je met zijn 8en in kan. Daarmee zijn we naar Mombasa gereden. Mombasa is de twee na grootste stad van Kenia. Om in Mombasa te komen, moet je door het plaatsje Likoni. Dit is een gevaarlijke buitenwijk van Mombasa. Hier is zeer veel criminaliteit en als blanke moet je daar dus echt je auto niet uitstappen. Vervolgens moet je met de ferry oversteken. Dit is behoorlijk primitief, aangezien een brug beter zo zijn. Er wil zoveel verkeer naar de overkant dat de wachttijd zomaar op kan lopen tot 3 uur. Wij hebben tot nu toe best geluk gehad. Naast de wachtrij voor de auto’s staan rijen, rijen, rijen voetgangers. Zij mogen gratis naar de overkant. Ze staan daar met zware bagage die ze van de markt hebben gekocht. Je weet niet wat je ziet. Eenmaal in Mombasa zijn we naar het centrum gereden. In Old Town kan je momenteel beter niet komen. Hier zijn de laatste tijd een aantal aanslagen geweest. Het gevaar voor aanslagen is ook nogsteeds aanwezig. Dit zie je ook aan het aantal controles door politie. Dit gevaar is aanwezig, omdat Kenia tegen Somalie vecht. We zijn naar Fort Jesus (een oud fort) gereden en hebben een klein stukje door het veiligere deel van Old Town gelopen. Wat je daar zien. Omgevallen vuilniswagen, mensen die op hun blote voeten vis schoonmaken in de zon. En dan de geur… Ik heb zelden zoiets vies gezien. Dit is dus zoals de mensen daar leven. We zijn daar ook naar de winkel van Mama Sita geweest. Een souveniers winkel die bekent staat om goede spullen en eerlijke prijs. We hebben daar aardig ingeslagen. Mama (zoals iedereen hier boven een bepaalde leeftijd wordt genoemd) had een mooi prijsje gemaakt. We hebben hier iets meer van gemaakt en wouw wat een dankbaarheid. Zo belangrijk zijn kleine bedragen hier. Daarna zijn we naar een luxe wijk van Mombasa gereden. Wat een verschil. We hebben daar koffie en thee gedronken en een stuk bananenbrood gegeten. Toen moesten we weer terug de drukke stad door met zijn 8en in een bloedhete auto. Geen airco en de ramen dan weer wel en dan weer niet open. In de file is het echt heet. En daar ging het mis. We hadden de ramen open en tante Gerda had een gouden ketting om. Die is terwijl ze in de auto zat van haar nek getrokken. Super schrikken natuurlijk. Maar verder geen gewonden gevallen. Je wordt er overal voor gewaarschuwd, omdat de mensen hier zo arm zijn. Maar je let even 2 seconden niet op, vergeet je raam dicht te doen als we langzaam rijden en je wordt dus overvallen.

Na dit incident zijn we nog doorgereden naar een houthakkersdorp. Dit is een soort aparte wijk waar houtsnijders werken. Zij zitten daar de hele dag door van 6 tot 6 van alles moois van hout te maken. Alles wat wij hier aan souveniers komen, komt daarvandaan. Vervolgens zijn we terug gereden naar het resort (en weer met de ferry geweest. Op het resort zeer moe van een bloedhete dag in de auto. Maar wel weer dingen gezien waar je je ogen uitkijkt!

‘s Avonds was er een slangenshow in het resort. Eerst was het vreselijk eng. Ze hadden zelfs zo een gevaarlijke varaan bij zich. Maar toen de hele grote slang werd laten zien en ze zie zelfs los over de grond liepen kruipen, mochten er mensen naar voren komen. Niemand wilde en ze bleven maar vragen. Uiteindelijk kreeg ik een ingeving en wilde ik toch wel met de slang op de foto. Hierna hebben meerdere mensen dit nog gedaan. Allemaal leuke dingen dus.

Vandaag helemaal bijgekomen en bruin geworden aan de rand van het zwembad, met vlak achter je de zee. Job is druk bezig te bekijken hoe we de foto’s kunnen toevoegen, maar tot die tijd mogen jullie je eigen voorstellingen maken.

Liefs,
Jolien en Job

• 18 Oktober 2014 - 14:56

Trees:

Zo zo wat een belevenissen,. Die slangen hoeft van mij weer niet!!! Je had al ervaring hè met slangen, griezel

• 18 Oktober 2014 - 18:17

Fenneke:

Wat een verhaal zeg! Bijna niet voor te stellen. Gelukkig is het allemaal goed gekomen!